Direktlänk till inlägg 24 mars 2009

NU HAR VI SIMMAT IGEN

Av Elisabeth - 24 mars 2009 21:29


I dag hade vi en dubbeltid på Tassrelax. Förra veckan blev det ju inget och i dag har Christin gått igenom hundarna. Mätt deras muskler och kännt över dom rent allmänt.


Här har Blondie blivit genomgången och hon blev riktigt trött av den sköna behandlingen så hon la sig ner. Det skiljer fortfarande lite på hennes muskler på dom olika sidorna. Hon är lite efter på benbrottssidan trots att det var 2 år sen nu. Hon behöver springa i högervarv så hon tränar vänster sida bättre. Får se om vi kan få till det.


Även Smilla blev mätt med ett speciellt måttband och hon var den som var mjukast i sina muskler men det har ju en del med åldern att göra. Hon har inte varit utsatt för så mycket än. En äldre hund råkar ju ut för olika saker även om det inte behöver vara skador direkt, men det kan räcka att de vurpar och så kan de bli spända i sina muskler efter träning t.ex Massage tror jag är väldigt bra för att både upptäcka och förebygga skador.


Uuuuuuuu...ser jag farlig ut eller??????? Lite ormlik va? Söta Sunny...


Här är en lite suddig bild men jag var bara tvungen att ta med den för att visa att Sunny är en fågelapportör....


Smilla har duschat och blir torkad. Jag var tvungen att ha en regnjacka på mig för det skvätter så när de simmar ibland. Sist blev jag genomvåt.


Christins Australian Shepherd gillade verkligen våra tjejer. Han är så lydig och vet att han inte får hoppa ner på deras sida. Ibland har han ramlat ner och då har han fått jättebråttom upp igen för han vet att han inte får vara där. Vilken disciplin!

 
 
Elin

Elin

25 mars 2009 11:58

Jag har ett par tips till dig om hur man tränar "en sida i taget" utan att det sker i någon cirkel. Det är ganska enkelt faktiskt men det kräver att husse eller matte jobbar lite också :) att gå i skritt uppför och nedför en hyfsad brant backe. Är den inte så lång får man gå fler ggr. Det ska vara i koppel och tillräcklgt sakta så hunden inte kan "fuska" i trav eller galopp. För att verkligen koncentrera sig på en viss sida så går man längs med backen så den ena sidan får jobba mer. Du kommer att mräka själv att det tar och det känns ordentligt. Kom ihåg att bromsa nedför och gör det mjukt och för guds skull överansträng inte dig själv. Jag fick värst träningsvärk av att bromsa nedför backen i musklerna på framsidan av smalbenen. Där sitter de muskler som gör minikorrigeringar för balansen vid stillastående. Jag kunde inte stå stilla dagen efter för jag hittade inte balansen. Vi har en slalombacke i stadsmodell här i Eskilstuna som jag har gått i lite då och då... det lär bli mer av den varan nu framöver... Jag är utbildad massageterapeut för hund så det ligger i mitt intresse att kunna sånt här...har också ett bra boktips "Hundmassage & stretching- låt tassarna vila" av Anna Holmgren & Marie Söderström Lundberg. Den var ganska billig att beställa på nätet har jag för mig. Det finns många bra stretch-tips i den som jag gillar. Lycka till i fortsättningen nu :) M v h Elin, Briam o Otto

http://elinobriams.blogg.se

 
Elisabeth

Elisabeth

25 mars 2009 18:29

Tack för tipsen. Detta med att gå på snedden i backar gjorde jag en del när Blondie hade brutit benet, men det är ganska tjatigt och vi har inga backar här! Hon har fått gå i diket i bland men det blir ju aldrig tillräckligt mycket, tyvärr. Men jag skall skärpa mig....

http://www.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elin

26 mars 2009 11:41

hundar gör tyvärr vad de kan för att "fuska" så ansvaret ligger på husse och matte... det är det som är det svåra. Jag håller inte på och stretchar som en tok snarare tvärtom jag kommer på lite för sent att just ja jag hade ju tänkte stretcha honom ordentligt idag... Skomakarens barn :) det är mänskligt... man får komma ihåg att klappa sig på huvet när man varit duktig...

 
Sara Forsvall

Sara Forsvall

3 april 2009 21:35

Åh, jag blev så inspirerad av det här inlägget att jag bokade tid för simning för Miki också. Bilder finns i bloggen :) Härliga bilder, tror att det är skönt för dom att sträcka ut alla småmuskler också, inte bara "galoppmusklerna"

http://www.whippetliv.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - Torsdag 14 mars 13:15


Försökte ladda upp 5 bilder, men det blev bara en. Får duga så länge.   10 grader varmt idag. Bilden är från Henriksberg, en lugn och stilla dag ...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:27

Hemsidan www.belara.net Nu i början av mars så upphör både Belaras Hundhantverk och kennel Belara. Då Claes-Göran gått bort så existerar inte firman längre och på kennelsidan händer inget nytt. Inga nya hundar, inga valpar, ingenting....Att då beta...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:17

Skottdagen idag     Sista dagen att jaga hjort med hund, ja inte bara hjort så klart men det är dom som behöver jagas här. Undrar just hur många dom skjutit denna säsongen. Alltför få med tanke på att det kryllar av dom... ...

Av Elisabeth - Söndag 4 feb 14:22


Eftersom det är första inlägget för i år säger jag GOTT NYTT ÅR   Ja, detta året har ju varit tufft kan man säga. Ja ända sen jul faktiskt. Det var då jag blev ensam efter att ha firat 54 jular ihop. Tur man har barna som stöd och stöttning oc...

Av Elisabeth - 27 december 2023 21:37

En elak cancer i tarm och lever  Han blev bara 75 år     ...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards