Alla inlägg under december 2014

Av Elisabeth - 31 december 2014 15:31

Det vill jag önska alla bloggläsare, ett fint 2015


Då gäller det att ta nya tag med nya utmaningar. I år har jag lagt ut över 1500 bilder på bloggen, vilket är rekord. Slutar detta året med en liten kavalkad med bilder från dagens promenad. Det blev så fint och soligt väder men jag hade bara mobilen med mig, därav kvalitén på bilderna.


                   

TACK FÖR DETTA ÅRET

Av Elisabeth - 31 december 2014 15:16

Det är 6 år sen vår första whippettik gick bort


Fina, snälla, vackra Jemmi (Play A While Pearl Jam) Hon skull fylla 12 år men det fattades två dagar då vi fick ta bort henne. Sorgligt men sant. Har suttit och tittat på gamla bilder på några whippar från den tiden och lägger ut några här.


 

Play A While Pearl Jam "Jemmi" (Birkonbrae True E´Nuff x Peperone Piaffe)


 

Jemmis förstfödda dotter som vi behöll Belara Dark Fade "Fejdi"

e. vår egen hane Accent´s Keen Kevin "Turbo"


 

Nova och Jemmi. Nova är dotter till Jemmi och pappan heter Accent´s Little Limerick "Kålle"


Fejdi på whippetrace, här blev hon 3:a i A-finalen i Karlstad 2005.  Elin Rose håller henne


   

Nova 4:a i B-finalen på whippetrace i Karlstad 2005


Fejdi på lure coursingprov


   

Nova, vild i blicken. Å vad dom älskar detta att få springa så torvorna ryker


Slutligen 3 bilder på vår förstfödda hane Muscot


   

Han hade sån fin blåbrindle färg


 

Han var kullbror till Fejdi och vi behöll även denna pojk, som blev husses hund!

Av Elisabeth - 28 december 2014 00:30

På Värnlösa Barns Dag


Inte är jag värnlös, inte menlös heller, som det hette förr, nä, tvärtom, skulle jag vilja säga

En dam i sina bästa år, fast en del kallar mig medelålders, men det håller jag inte med om, de ska bara veta vad jag kan...


 

Så nu, mina vänner, visar jag mitt allra finaste leende. Matte fick för sig att hon skulle kunna binda upp mig i ett staket, och så skulle jag stå fint som den championhund jag är, men där fick hon ge sig, jag tänkte inte alls stå fint. Möjligen plåga mig själv med att förkyla rumpan i den iskalla snön.


 

Nåja, några fina poser på mitt vackra fejs, det skall jag nog kunna åstadkomma, så ni ser hur fin jag är från alla håll. Jag visar mitt allra snällaste uttryck, för husfridens skull.


 

Såja, lite längre hals här, blir det bra så? Synd att kopplet måste synas, eftersom jag egentligen är så lydig så jag inte behöver något koppel, men det förstår inte matte!


 

En sista förnäm vinkel, tyckte jag inte att matte slängde något litet torrt godis i snön. Hon trodde hela tiden att jag skulle stå upp med alla fyra benen i var sitt hörn...hm...hon tror så mycket...


 

Nu får det allt räcka, tycker jag. Men jag hade ett förslag till matte, att hon kunde ge mig en leksak i trädgården ifall hon villa ha lite actionbilder och det ville hon, nu när det misslyckades med det vackra pangkortet på vackra mej.


 

Ska vi gå nån gång?


 

Min rumpa har frusit fast


 

Så där ja, nu liknar det nåt. Snart har jag mjukat upp mina frusna ben och nu ska det lekas vill jag lova


 

Tjoho...graciöst va?


Nu är snart den leksaken död


   

Bara lite till...


 

Å lite till...


Har ni märkt att jag bytt leksak?


   

Den är inte lika rolig, lite tanig om man säger så


 

Matte har ingen chans att hinna med med kameran, jag är så oerhört snabb!


 

Se bara, jag vänder på en femöring


 

Å nästan stegrar mig i språnget


 

Fram å tillbaka...


 

Fram å tillbaka...på dom stora vidderna...


Nu är det strumpans tur att bli misshandlad


   

Ser ni...rivstart...


 

Men matte, så seg du e, hela jag ska vara med


 

Sådärja...


 

Jag kan allt smajla upp mig ordentligt om jag vill


 

En bra svans att styra med, det har jag och min tretåiga högertass, den är mitt signum


Nu har matte för länge sen sagt att det räcker, men jag ger mig inte, och jag brukar få som jag vill. Jag har en lydig matte och husse, de gör för det mesta som jag säger, fast det tror dom inte! Men så e de´


   

Nu du, ska du få, din trasiga trasa


 

I mina käftar är kraften enorm


   

Här gör mina ben ett stort M, det är en del i min uppvisning, det har jag lärt mig ganska nyss. Snyggt va?


 

Så, är ni nöjda nu? Om jag är trött? Nähä..hur kan någon tro det. Det vet väl alla att vi magyarer är OUTTRÖTTLIGA. Det står det t o m i standarden och jag försöker verkligen leva upp till det, tro mig, detta trots mina fem år. Jag har många år kvar att leva livet....tja....10 år till kanske. Fast matte och husse säger att dom åldrats 10 år på mina 5 år....hur kan det gå ihop...förstår inte riktigt vad dom menar....men det är väl inte meningen att vi hundar ska förstå allt...dom förstå ju inte allt om oss heller....så de så!





Av Elisabeth - 23 december 2014 23:10

Det är inte lätt att fylla år alldeles innan jul


Men det är ju inget som födelsedagsbarnen kan hjälpa. Det är ju deras föräldrars fel!!! Eftersom både Helen och Emelie fyller nära varann så firade vi båda samtidigt. Det blev fredagsmys med varma mackor och annat gott.

 

Presentöppning


 

Ett par fina örhängen är aldrig fel att få


Helen verkar nöjd med sina presenter -


 

- bl a nya handdukar och mattor till toan.


   

Dags för Emelie att öppna sina paket


 

Tindra hjälper så klart till


 

Mor och dotter



Av Elisabeth - 20 december 2014 18:39

Tänk att på en av årets allra mörkaste dagar så visade den sig i några timmar


Då gäller det att passa på med kameran. Den har inte varit med så mycket denna regniga höst men ibland så får den hänga med. Det blir sånt annorlunda ljus när solen står så lågt. Ibland är det som om det var kväll och ibland lyser allt rött mot solen. Vackert är det i alla fall på sitt sätt.


   

Titta matte, vad jag hittat -


- en tallegren


   

I vattnet kan man hitta pinnar -


 

- som man kan apportera


 

Det kan vara vackert med vass, men det finns alldeles för mycket av den varan


 

             

I ån forsar vattnet fram -


   

- och denna bro inbjuder inte till att gå över ån med ett gäng hundar


   

Det var lite bilder från storskogen


   

Matte med en whippet, det syns väl?


 

Släpp in oss, matte, vi är ju hemma nu



Av Elisabeth - 20 december 2014 18:36

Vill önska alla som inte fått ett personligt julkort i år en riktigt god jul


 

Av Elisabeth - 9 december 2014 20:28

Julmarknaden på Tånga Hed är nu över


Det har varit en mycket trevlig upplevelse. Det blev kanske inte så mycket sålt men det visades ett väldigt stort intresse för våra produkter och visitkorten gick åt som smör i solen, så kanske blir det några beställningar framöver.

På lördagen var det 2500 betalande som besökte Tångahallen. Flera busslaster kom det. På söndagen var vädret värre än värst så jag tror inte många ens ville gå ut och köra bil så då kom det ca 1500 besökande. Det var ju första gången det anordnades en julmarknad på Tånga så jag tror att många återvänder nästa år. Nedan lite bilder från första dagen.


 

Svårt att framkalla någon julstämning i regnet. Synd om dom som sålde julkärvar och sånt utomhus


 

Desto varmare och mer ombonat var det inne i hallen med "gräsmatta" så mjuk att gå på


 

Vår monter tar form


 

Vet inte hur lång tid det tog att få upp allt men det tog 1½ timme att plocka ner det


 

Lite julpynt runt djuren


Snart färdigt


   

Ett bord hörde till så där blev lite extra juligt med bl.a konstgjorda värmeljus. Det var inte tillåtet att ha levande ljus


 

Folk börjar strömma till


Mitt emot oss stod Lena Svedin Larsson och sålde Snugglebag. Trevligt att stå nära någon man känner 


 

Utomhus i regnet kunde man få åka efter häst och det var andra aktiviteter också


 

Fin ardennerhäst som inte tycktes bry sig så mycket om att det regnade


 

Detta är en såpbubbla, stor som en badboll


 

Fi-Fi var så jätteduktig att vara i husvagnen med dom andra hundarna. Inget sönderbitet eller annat otrevligt. Lite lek unnade dom sig dock. Det blev två inaktiva dagar för hundarna, men dom älskar att vara i husvagnen.


Vi stannade kvar till måndag morgon och då sken solen och det var isigt som skam


   

Så här vackert mönstrad var framrutan på bilen


Det blev en härlig promenad i halkan innan vi mitt på dagen for hemåt. Bara 11 mil hem, nästan nästgårds!

Nästa gång vi kommer till Tånga Hed då är det midsommar och vinthundsutställning...det ser vi fram emot.

Av Elisabeth - 3 december 2014 22:21

Nu har händiga mannen varit i farten igen


Han har tröttnat på ställningarna som han gjorde för några år sen till våra koppel och halsband som vi säljer. Det var två stabila ställningar men benen gick så långt ut så folk snubblade nästan på dom så nu har han gjort en "likkista" till alla koppel och halsband.


 

Det är meningen att man skall kunna nå från båda hållen. Kopplena längst upp och sen halsband på två stänger. Överst sitter tre "pinnar" som man kan sätta vindflöjlar på. Sen hakar man bara av ställningarna och lägger ner allt i kistan. Det blir lite tungt men annars verkar det fungera. Hjul i ena ändan är det också. Vi skall prova den nu på julmarknaden i Tånga Hed. Det tar bra mycket mindre plats än det vi hade tidigare.

Bra med en händig "gube"

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards