Alla inlägg under september 2009

Av Elisabeth - 30 september 2009 22:13

Lite kul att testa olika teckensnitt. Just nu är det comic sans och den gillar jag. Har den på hemsidan också.

Man vill ju inte att det skall vara rörigt och just nu blev det rörigt att ha kursiv fet stil i comic sans, förut var det verdana tror jag. Får se om jag trivs med detta..

Av Elisabeth - 29 september 2009 21:03

Lite nervöst att komma hem med en massa djupfrusen hundmat och inte riktigt veta om allt får plats. Men det fick det, gott och väl.

145 kg, varav 37 kg är helfoder. En nyhet som jag skall prova är mald kyckling. Det var längesen jag hade det.


Där jag hämtade hundmaten träffade jag världens sötaste valp. En korthårig tigrerad dvärgtax. Strimmig heter det bland taxar. Hon var bara så söt och go och kröp upp i mitt knä. Man bara smälte inför denna lilla varelse.


Av Elisabeth - 28 september 2009 21:54

I morgon åker jag direkt efter jobbet till Malles och hämtar hundmat. Det ligger mellan Skövde och Hjo så jag har 7 mil enkel resa. Eftersom jag har både en box och ett skåp till hundmat så har det inneburit att jag bara behöver åka två gånger om året. Jag var där i mars och det är ju ett halvår sen. Det blir nog ca 150 kg kött som jag beställt. Nordic vom, Nordic ox, Nordix lax, Nordic kyckling. Lite variation med andra ord. Variation är ett ledord både i vår mat och i hundarnas mat. Då tror jag inte det uppstår brister lika lätt. Sen gillar ju hundarna maten och det är också viktigt. Ja, vi får se vad jag kommer hem med, lite nya sorter har jag beställt.

Av Elisabeth - 27 september 2009 17:52

Äntligen har jag lurat dom! Det har varit näst intill omöjligt att ta kort på sångparakiterna när dom sitter ihop. Man får gå så nära nätet och då flyger dom sin kos. Men i dag var dom inne och åt så jag stängde snabbt luckan ut och hämtade kameran. Inte så lyckad bild men det får duga. De har verkligen funnit varandra. Hanen matar honan och de följs åt hela tiden. Det är roligt. Tyvärr har en kanarie dött så nu har vi bara en kvar av den sorten men jag hoppas vi kan få från våra fågelvänner i höst.


  

Hanen sitter till höger. De är så söta ihop men dom gillade inte att bli fotograferade på så nära håll.

Av Elisabeth - 27 september 2009 17:45

Nova, hon är allt "mammas pärla", ett "Kållebarn" som hunnit bli 7½ år. Det börjar synas lite "grå charm" i ansiktet.


  


  

Det är så vackert med lite grått, det lyser en klokhet om dom.


Av Elisabeth - 26 september 2009 18:14

Det är inte lätt att fota på så långt håll som det är frågan om här så det blir bilder därefter.


  

Här står startern Lena och skall dunka oss i ryggen och precis då släpper man hunden. Hon väntar på klartecken och att luren (trasan) skall gå iväg. Här står jag med Smilla och hon skall springa med en norsk hane, Replica´s Black Panther.


  

Här är dom på väg i full fart.


  

Kolla deras läckert utsträckta kroppar. Tänk att ha den bilden som närbild. Hade varit fint.


  

Här är det Ove som är starter och Blondie skall springa med Hot Isle Great Gandalf. Ove väntar på klartecken och vi står beredda och hundarna är spända av förväntan och vill bara iväg.


  

Å...så var dom iväg...men...vad gör Ove? Är det heeling eller han kanske läser nån besvärjelse så att det skall gå bra?


  

Ja, så fort kan det gå så inte kameran (eller fotografen) hinner med.


Blondie var den av våra tre som sprang bäst som vanligt. Hon kom på 32:a plats av 70 hundar så det var väl sådär, men hur som helst så ligger hon totalt som 33:a av över 200 startande whippets under året. Men, tyvärr, så har vi inte anmält till denna helgens sista prov. Så hon kommer ju att halka ner på listan av den anledningen. Men man kan ju gotta sig lite dom dagarna det varade. Av tikarna så ligger hon på 15:e plats hittills. Inte illa av lilla Blondie ändå. Med tanke på hennes start i livet med brutet framben och skador på det andra benet. Inget som hon har haft ont av i alla fall.

Även om hon skulle kvalificera sig till åtminstone reserv till nästa års EM så går det i Frankrike och dit kan vi ju inte åka med våra som inte är rabiesvaccinerade. Fast det skulle man ju hinna med under året.......hm........

Av Elisabeth - 25 september 2009 19:19

Det var som tidigare nämnts Horn mellan Vimmerby och Kisa. Det var roligt att åka runt Kisa för vi har paddlat i de trakterna. Vi kände igen oss på flera platser.


En LC morgon börjar alltid tidigt för man skall ha hunnit att ge hundarna mat minst 3 timmar innan dom skall starta. Man vet ju inte om dom startar först eller sist så det går inte att chansa. Fördelen med att gå upp så tidigt är att det oftast är väldigt vackert ute. Nackdelen är då att det oftast är väldigt kallt.

När vi kom till Horn på fredag eftermiddag var det sol och 25 grader varmt och på natten var det bara 2 plusgrader. Så kontrasterna var mycket märkbara.


  

Det gick några stutar alldeles bredvid fältet där vi campade. Här har jag tagit bilden rakt igenom bilen. Vi har ju skjutdörrar på båda sidorna.


  


  

Hade det varit kossor så skulle man kunna säga att Bregottfabriken var på besök.


  

Tidig veterinärkö. Inte så många på plats i denna arla morgonstund.


  

En del rastade sina hundar och frös nog lite skulle jag tro.


  


  


  

Vackert, eller hur? Man får uppleva så mycket natur och så vackra vyer i vårt avlånga land. Jag förstår inte att folk alltid vill åka utomlands när det finns så mycket att se och uppleva i Sverige. Har man som vi också tur med vädret så finns det då rakt ingen anledning annars skulle väl anledningen just vara att man vill ha värme och det kan jag förstå. Så okej, för värmens skull då!!


Av Elisabeth - 25 september 2009 19:09

Det blev en camping i Västervik som heter Lysingebadet. Nu hade vi ju tur som kom under lågsäsong. För vi hörde av folk som var där att kommer man i juli så får man stå utanför och vänta tills någon åker därifrån, för så fullt är det och då kan man få vänta mer än en dag alltså. Inte klokt. Inte precis den typer av camping som roar oss men i september var det ett väldigt fint ställe. En större camping har jag aldrig skådat. Den låg så vackert i flera olika avdelningar liksom så man fick inte en känsla av att det var så stort men jag frågade och den var på 90 hektar!!! Det var en massa öar utanför och det gick broar ut till alla så det var underbara promenadvägar att gå på med hundarna.


  

Så här såg det ut med broarna ut till öarna. Läckert att gå på och bra miljöträning för hundarna.


  

Såna här "otyg" fanns också alldeles intill oss på campingen men hundarna var kopplade så de behövde inte vara rädda för att bli jagade. Nej, dom är väl söta de små rådjuren men de ställer till med lite förtret för oss som har whippetar som gärna jagar.


Dagen efter åkte vi vidare mot slutmålet, Horn, där ett internationellt lure coursingprov skulle gå av stapeln. Horn ligger mellan Vimmerby och Kisa.



Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards