Alla inlägg under februari 2014

Av Elisabeth - 27 februari 2014 18:40

Tänk att det gått 2 år sen tåamputationen

 

Fy så hon såg ut då och fy så ledsna vi var och vi trodde väl aldrig att hon skulle kunna springa igen. Lätt att vara pessimist ibland men är man det så kan det ju bara bli bättre, eller hur?


       

- inte roligt med en tass som ser halvrutten ut -


     

- någon månad senare såg det ut så här -


   

- ett halvår senare och allt ser mer hoppfullt ut -


 

- så här ser det ut numer och springa kan hon, det är ett som är säkert -


Av Elisabeth - 24 februari 2014 20:38

Gulliga gamla Nova

 

I dag har jag röjt lite i klädkammaren. Hade gamla lakan som vi aldrig använder för att vi för ett antal år sen bytte till bredare sängar. De har bara blivit liggande som så mycket annat som man inte använder.

Så jag packade ner lakanen i en kartong som jag fått hundfoder i. Sen har den stått där, kartongen, i väntan på transport till Second Hand. När jag nu i kväll kom upp på kontoret så möttes jag av något gulligt.

Nova hade parkerat sig på lakanen och låg och sov sött. Mjukt och gott var det säkert, så kartongen får väl stå där i natt om hon kanske vill byta min säng mot en egen kartong. Man vet aldrig.


   

-lilla gumman -

Av Elisabeth - 22 februari 2014 17:28

Nordsvenska Hästen i Skaraborg...

 

...anordnade i dag en skogsdag, där hästarna skulle dra fram timmer. Eftersom vi dels såg i tidningen att det skulle vara  bara drygt 1 mil hemifrån och vädret var hyfsat, så bestämde vi oss för att åka dit. Henrik och Tindra var också med. Det var ca 10 hästar anmälda.

Den nordsvenska hästen är ju nästan utrotningshotad, tyvärr. Det säljs färre och färre föl. Det är klart att när man ser en skogsmaskin som gör precis allt så är det en milsvid skillnad på kapacitet, men hur tyst och fridfullt är det inte att köra häst i skogen och det blir knappt några skador alls på naturen i motsats till skogsmaskinerna som väsnas och förstör. Hästarna gnäggade visserligen och luktar gör dom ju men lätet är underbart att höra och lukten är ljuvlig! Klappade på några hästar och jag kanske inte vill tvätta händerna mer i dag! Så barnslig är jag!


 

- en hingst var med och han var så fin -


 

- men med den manen och pannluggen så såg han nog inte stona som var där -


 

- lite höenergi -


 

- arbetssamma och duktiga -


 


       

- så himla fin -



             

- svettig häst som tagit rast, selen sitter löst och ledigt -


Det blev lite kallt i vinden och då var det gott att värma sig vid en lite brasa och få en kopp kaffe och Bullens varmkorv med bröd, det var mums.


 


- en glad Tindra -


   

- en hungrig Tindra -


   

- en törstig Tindra -


Efter nästan 2 timmar tyckte vid det räckte och så åkte vi hemåt. En massa kort blev ju tagna och en del hamnade här på bloggen.

Det var kul att ha varit där och tittat. Det var lite som att bli förflyttad bakåt i tiden. Claes-Göran har ju kört med häst i skogen när han var ung men så kom de första traktorerna där han jobbade och då var det roligare att köra en traktor än en häst. Kanske förståeligt när man är en ung kille. Det ör ju mycket häftigare med motorer då.

Nu blev det lite mer nostalgi över det hela. Men bra att dom anordnar sån här dagar för att få fokus på den nordsvenska hästen. Jag säger som alltid...köp svenskt.

Av Elisabeth - 20 februari 2014 17:35

Bara 2 veckor kvar

 

Magen växer och hungern likaså. 3½ kg har hon gått upp så nu väger hon 15½ kg, vilken klumpeduns. Några nytagna bilder från i dag på dygn 49 och som jämförelse sist en bild för en vecka sen.


 

- snart jämntjock -


 

- ser hon inte lite förebrående ut -


 

- vecka 7 -


 

- vecka 6 -


Hon ser lite kort och hoptryckt ut på bilderna men hon står väl så nu när magen är jobbig. Inte tänkt på det förrän jag ser bilderna. Jättejobbigt att ha henne i knät, för där vill hon ligga. Hon kan ju inte rulla ihop sig på ett behändigt sätt längre. Stackars liten!!!

Av Elisabeth - 14 februari 2014 18:25

Dagens promenad sett genom en kameralins

 

Solen visade sig i dag. Konstigt nog så får man mer lust att ta kort då, men egentligen blir det finare bilder om det är lite mulet. Hur som helst så fick stora kameran följa med och dokumentera....(många bilder för den som orkar)


 
- mycket nertagen skog -


- mossigt -


     

- lite isigt -


 

- ett träd för fåglar och insekter, men det faller nog snart -


   

- här får man huka sig -


 

- underbar skogsstig att följa -


 

 

- ganska otillgängligt på sina ställen -


    


       

- mycket vatten i ån -


 

- nedströms -


 

- uppströms -


   

- lätt lerigt kan man säga -


   

- isen gör vackra mönster -


   

- massa ris som väntar på flismaskinen -


   

- saltsten, eller mineralsten borde det kanske heta -


   

- nygallrad och fin skog -


 

- ja, man undrar hur mycket träd det går att ta ner utan att skogen tar slut -


     

- en liten, liten bit på landsvägen -


- nästan hemma -


   

- framme -


   

- nu ville dom in och få sin filskvätt -


 

- en nöjd Vanessa som solar i kökssoffan -


Det var en härlig promenad på 5 km, men den tog en halv gång till så lång tid som den brukar ta genom att jag skulle fota. Hundarna blev lite otåliga när jag skulle stanna stup i kvarten men de fick ju på så sätt vara ute mycket längre. Hade bara fyra med mig. Husse knep Blondie i dag och så Nòri förstås. De gick 12 km så där låg jag i lä kan man säga. Efteråt låg dom i timmar i sovrummet där solen tittar in rakt på sängarna. Det blir whippetmys på hög nivå då.


Av Elisabeth - 13 februari 2014 18:03

Fy vilken kall vind det var i dag

 

Gick i snålblåsten och regnet kändes som is mot kinden. Det gjorde riktigt ont. Men väl inne i skogen så var det banne mig ingen vind alls. Väldigt underligt vilken stor skillnad det kan vara. Hittade en vik som var isfri och whipparna kunde få springa av sig lite. Alltför nervöst när dålig is ligger närmast land. Hundarna vill gärna gå ut på den isen men det vill inte jag! Så trots att det inte precis var vår i luften så var det ändå härligt. Man blir glad när hundarna kan gå lösa, man riktigt ser hur dom njuter. Det är väl inte så länge till som jag vågar ha Vanessa lös men i dag sprang hon riktigt sansat. Hon kanske känner sitt ansvar!


 

- härligt is-och snöfritt -


 

- Vanessa och Blondie -


   


Hoppas inte på mer snö nu. Det känns som en alldeles lagom lång vinter så om några veckor kan våren komma tycker jag. När det blivit mars och ännu ljusare ute. Det ser man verkligen fram emot.

Av Elisabeth - 13 februari 2014 17:45

Tre veckor kvar

 

Vrålhungriga Vanessas mage växer. För en vecka sen fick hon ett mål mat mitt på dagen men nu ger jag henne sent på kvällen också. Herregud vad hon äter. Ja hon får ju inte mer än hon behöver men hon är hela tiden hungrig och tror att hon skall få något.


 

- huvudlös Vanessa på 37:e dygnet -


 

- 37:e dygnet här också -


 

- 40:e dygnet, redan stor skillnad -


 

- i dag, 42:a dygnet -


 

- 42:a dygnet -


 

- 42:a dygnet, 2 kg har hon gått upp -

Av Elisabeth - 11 februari 2014 18:23

Så enkelt men man får ha lite framförhållning

 

Framförallt så blir det väldigt gott med mat som är tillagad i en lergryta. Så saftigt och mört. Det sköter sig nästan självt men man behöver ju börja i mycket god tid för det tar ett par timmar innan det är färdigt.


 

- min välanvända lergryta -


 

- först lägger man den i blöt i kallt vatten ca 10 minuter -


 

Jag tog salt och svartpepper på kotlettraden (benfri) runtom och la en klick smör i botten och sen på med köttet, satte in grytan i kall ugn men satte sen värmen på 200 grader och lät köttet stå inne 1 timme


 

Under tiden skalade jag och delade i bitar olika grönsaker (potatis, morot, palsternacka, rotselleri och jordärtskocka) Man kan ju ta lite vad man har. Kålrot kanske hade varit gott i också.


 

Efter 1 timme tog jag ut grytan och la grönsakerna runtom, plus lite smör, salt  och lite grönt från en purjolök, sen fick det stå inne nästan 1 timme till. Underbara dofter spred sig i köket under tiden kan jag lova.


 

När köttet och grönsakerna var klara så tog jag upp det ur grytan och hällde av spadet för att göra sås. Hade även i lite hemmagjord tomat/lök-mix men man kan ju ta lite tomatpuré kanske. Såsen blev mycket god.


Därefter la jag tillbaka alla grönsaker, skivade upp några skivor kött och serverade


   

Broccoli och gelé till var gott


 

Smaklig spis, för den som vill prova. Det går naturligtvis bra att göra köttet i ugnen som vanligt också ifall man inte har någon lergryta. Vad jag förstår så har många en sån men den används aldrig av någon anledning.

Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards